Μια από τις παρατηρήσεις που έχω κάνει όσον αφορά τον κόσμο του gaming, είναι η αισθητή διαφορά στο ποσοστό των επαγγελματιών στον συγκεκριμένο χώρο ως προς το φύλο. Αναφέρομαι στο πόσο περισσότεροι άντρες φαίνεται να ασκούν το επάγγελμα, για να μιλήσουμε με αριθμούς, το 70% των απασχολούμενων είναι άντρες ενώ μόνο το 30% γυναίκες [1]. Πριν αποφασίσεις ότι είμαι μια ακόμα φεμινίστρια και πως δεν αξίζει να διαβάσεις το άρθρο μου σου ζητώ μια ευκαιρία. Σε καμία περίπτωση δεν είναι ο σκοπός μου να κράξω τον ανδρικό πληθυσμό, στη πραγματικότητα θέλω απλά να ανακαλύψω γιατί συμβαίνει αυτό.
Μια από τις κυρίαρχες γνώμες που συνάντησα προσπαθώντας να αιτιολογήσω το συγκεκριμένο φαινόμενο, είναι η εξής· οι εταιρίες/ομάδες προσλαμβάνουν κυρίως άντρες ηλικίας μεταξύ 21 και 34 [2]. Επομένως είναι οι εταιρίες αυτές που αποκλείουν τις γυναίκες από το επάγγελμα; Δεν έχουμε αρκετά στοιχεία για να απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα, είναι όμως κάπως ακραίο να πιστέψουμε ότι τόσες διαφορετικές εταιρίες συνειδητά επιλέγουν να μην προσλάβουν γυναίκες.
Πολλοί άλλοι, ισχυρίζονται ότι το περιβάλλον του gaming είναι τοξικό ως προς τις γυναίκες με αποτέλεσμα κάποιες απ’ αυτές να κρύβονται πίσω από το απρόσωπο των παιχνιδιών. Σύμφωνα με αυτή τη λογική, κάνοντας επάγγελμα το χόμπι τους, “αποκαλύπτουν” το φύλο τους και πέφτουν θύματα σχολίων που αφορούν όχι μόνο τις ικανότητές τους στο παιχνίδι, αλλά και την εμφάνιση τους. Το ότι οι γυναίκες δέχονται σεξιστικά και σεξουαλικά σχόλια είναι γεγονός, -ποιος δεν έχει ακούσει το χαρακτηριστικό “πίσω στην κουζίνα σου”- σε κάθε γωνιά του διαδικτύου όπου υπάρχει ανωνυμία, αλλά και στην καθημερινότητά τους, οπότε δεν είναι παράλογο να αποφύγουν κάποιες απ αυτές την προβολή που έρχεται με τα esports. Αν βέβαια αυτό ήταν ο μοναδικός λόγος δεν θα ήταν τόσο μεγάλη η διαφορά στα ποσοστά, καθώς υπάρχουν γυναίκες που αδιαφορούν για την άποψη των γύρω τους αλλά και άλλες που απολαμβάνουν κάθε είδους προσοχή.
Στον αντίποδα δεν είναι λίγες οι γυναίκες που εκμεταλλεύονται την εμφάνιση τους για να κερδίσουν δημοσιότητα και χρήματα, ένω ταυτόχρονα κρατούν ένα τηλεχειρισήριο ή ενα ποντίκι. Πολλοί πιστεύουν ότι και αυτές ευθύνονται για την καθυστερημένη πρόοδο προς την κατάρριψη των στερεοτύπων κατα των γυναικών.
Περνώντας σε ένα ποιο ορθολογικό επιχείρημα, υπάρχουν πολλοί που ισχυρίζονται ότι οι γυναίκες συγκριτικά με τους άντρες είναι χειρότερες σε παιχνίδια στα οποία απαιτείται ευστοχία και καλή αντίληψη του χώρου. Όσον αφορά το πρώτο, έρευνες έχουν δείξει ότι πράγματι οι άντρες έχουν καλύτερη αντίληψη μικρών κινούμενων αντικειμένων [3] και μάλιστα πιστεύεται, ότι αυτό εξηγείται από το πρωτόγονο κατεστημένο όταν οι άντρες ήταν κυνηγοί και οι γυναίκες συλλέκτες. Το ερώτημα στο οποίο δεν βρήκα απάντηση, είναι αν η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα, αν δηλαδή οι άντρες ήταν κυνηγοί και άρα ανέπτυξαν καλύτερη αντίληψη για τα κινούμενα αντικείμενα ή αν είχαν αυτό το χαρακτηριστικό “από την φύση τους” και άρα ασχολήθηκαν περισσότερο με το κυνήγι. Όσον αφορά τον δεύτερο ισχυρισμό, δεν εντόπισα κάποια έρευνα η οποία να τον αποδεικνύει ή να τον απορρίπτει, φυσικά μπορεί να υπάρχει και εγώ να μην είμαι ικανή να τη δω (το πιάσατε επειδή είμαι γυναίκα;).
Κάπου εδώ θα μοιραστώ την προσωπική μου άποψη· θεωρώ ότι η διαφορά αυτή έγκειται στο γεγονός ότι, τουλάχιστον, παλιότερα το marketing των video games απευθύνονταν κυρίως στα αγόρια, κάτι που αποτελεί προέκταση των στερεοτύπων για τα ενδιαφέροντα των φύλων στην κοινωνία μας . Παρ’ όλα αυτά διάβασα μεταξύ άλλων ότι το πλήθος των γυναικών που ασχολούνται με το gaming έχει αυξηθεί ραγδαία τα τελευταία χρόνια, -καταρρίπτοντας τα στερεότυπα- όχι όμως και αυτών στα e-sports, το οποίο έχει αυξηθεί αλλά όχι σε τόσο μεγάλο βαθμό. Μάλιστα, προς εντυπωσιασμό μου, υπάρχουν πηγές που αναφέρουν ότι το 42-49% των gamers, στις ΗΠΑ, είναι γυναίκες κάτι που με κάνει να πιστεύω ότι σιγά σιγά η αλλαγή αυτή θα φτάσει και στα e-sports.
ΠΗΓΕΣ:
[2]https://www.superdataresearch.com/
[3]https://www.livescience.com/22894-men-and-women-see-things-differently.html
[4]https://www.statista.com/statistics/232383/gender-split-of-us-computer-and-video-gamers/